top of page

Ervaringsdeskundige aan beide kanten van het beeldscherm

Randi Buvens, oud-werkstudente onderwijswetenschappen


"Na een opleiding aan de Karel de Grote Hogeschool en een jaar vol reizen, besliste ik om aan de master onderwijswetenschappen te beginnen in combinatie met halftijds lesgeven. Wat mij voornamelijk overtuigde om dit zo te doen, was dat ik niet fysiek in de les moest zitten. Het hele traject was immers speciaal voor werkstudenten ontwikkeld.


Zelf ben ik wel fan van afstandslessen. Het biedt veel voordelen vind ik. Je kan meer mensen bereiken, je kan je werk- en thuissituatie beter combineren, je bepaalt je eigen schema én je doet dit waar en wanneer je ook maar wil. Onze taken en examens werden hierop aangepast. Ik koos bewust voor de grote vrijheid, en vooral voor de mogelijkheid om te werken.


Toen ik vernam dat de universiteit online zou gaan voor alle studenten en dit voor de rest van het schooljaar, dacht ik dat dit wel mogelijk moest zijn. Bij ons op de faculteit ging dit immers van een leien dakje, en er hangt toch overal opnameapparatuur! Maar uiteraard zullen er ook moeilijkheden zijn, vooral voor practica en groepswerken. Ook het contact met studiegenoten zal minder vlot verlopen. Bovendien was onze faculteit hier ook al jaren mee aan het experimenteren, terwijl nu iedereen zeer snel moet bijbenen.


Vorig jaar studeerde ik af en ondertussen geef ik weer voltijds les, of wat daar tegenwoordig nog van overschiet... Voor de coronacrisis deed ik weinig met de digitale opties in mijn eigen lessen. De kans had zich nog niet echt voorgedaan. 't Is te zeggen, iedere keer ik van plan was iets te digitaliseren, kwam er wel weer iets tussen. Online lessen bungelden dan toch steeds weer onderaan het to-dolijstje. Intussen verwacht de overheid van ons dat we de leerlingen wegwijs maken in het hele digitale gebeuren, maar ik weet niet zeker of we zelf wel zo digi-wijs zijn. Nu mijn 61-jarige moeder via Weebly lessen voor haar eerste leerjaar probeert te maken, merk ik toch dat velen van ons achterop hinken. Ook ikzelf. Toch ben ik ervan overtuigd dat leerkrachten en proffen veel kunnen. We moeten er alleen onze tijd voor nemen. En misschien is deze kans er vandaag wel. Er werd nog nooit zoveel materiaal gedeeld onder collega's en ook met tools en methodieken word je plots om de oren geslagen. Er is plots ruimte voor experimenten en leerdoelen zijn minder dwingend. Yes we can!"

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page